söndag 2 januari 2011

Plock ur Olles hemsida

Hemsidan / geocities ) stängde 2009 efter en kort men rätt intensiv tillvaro.
Hur många inlägg som kom in på gästboken räknade jag aldrig, men kopierade ett antal innan de försvann från skärmen. Det var engagerade personer som hörde av sig, de flesta med frågor, många yttryckte sitt deltagande i vår sorg och vårt sökande. Jag svarade så gott jag kunde och tackade för engagemang och värme.
När jag flyttade till Härnösand hösten 2008 förlorade min dator uppkopplingen på nätet. TELIA kunde inte hjälpa mig - jag hade lyckats hamna i en fastighet som låg i sändningsskugga och med dåliga telefonledningar.
Nu bor jag i skogen, datorn är uppkopplad. Den enda begränsningen för att kunna röra mig fritt i Cyberrymden är min usla datorkunskap.

Det fanns några namn som troget återkom på hemsidan: Catrin, N P i Uppsala, A O i Stockholm, Sofia,
ASM i Sumpan, E H i Skåne, C H Stockholm.
Jag har valt ut några av inläggen på hemsidan, samt redovisar några av mina svar och kommentarer.
Det första inlägget som jag återger är från en av Olles skolkamrater:
-
Jag minns allt som det vore igår---
men ack vad tiden går! Jag gick i en parallellklass till Olle i 2:ans årskurs i gymnasiet.Olle var rolig att prata med! Speciellt minns jag när vi ibland slog följe och småpratade från skolan på Brunnshusgatan, båda var vi på väg ner mot stan. Ibland sjöng han för mig också! Halsduken han bär på bilden hade han på sig nästan jämt - på hösten och vintern. Ett annat starkt minne jag har från Olle är när han står på "Apberget" i Timrå ishall och tutade i röda tutan när Timrå spelade hockey! På den tiden stod Pekka Lindmark i mål. Han var en hängiven Timrå supporter!

Jag har under dessa år tänkt på Olle till och från. Undrat vad som hänt honom. Olle var alldeles för levnadsglad och nyfiken för att försvinna frivilligt. Jag sänder mina varmaste tankar och kommer att tänka på Olle denna vecka!
E U E, Danderyd                              2008-09-08
---
En Olle-historia:
Olle tyckte om att berätta historier. En av hans favoriter var denna:
Vpl Andersson stod på post utanför en befästning. Vakthavande befäl, löjtnant Lukas, kom på inspektion.
Vpl Andersson ställde sig reglementsenligt i givakt och rapporterade:
-Löjtnant! Vpl Andersson på post enligt order! På postplatsen allt lugnt.
Löjtnanten ville testa sin vaktpost och frågade:
-Vad gör Andersson om fienden kommer från vänster?
-Ropar halt och begär legitimation!
-Och vad gör Andersson om fienden komer från höger?
-Ropar halt och begär legitimation!
-Vad gör Andersson om fienden kommer rakt framifrån?
-Ropar halt och begär legitimation!
-Och vad gör Andersson om fienden kommer bakifrån?
-Ka...ka... kan han vara så jävlig!
---
Lilla Olle- kom din fiende bakifrån...
                                                       RH Uppsala 2006-11-29
--- Print This Post

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar