måndag 13 juli 2020

Ruben, bråkstake.



Ja, jag bråkar. Varför bråkar jag? Jag bråkar därför att jag förlorat en son.


Jag läser dikten SONFÖRLUSTEN, kvädet som Egil Skallagrimson, Islands store skald – och hårde viking - skrev till minnet av sina söner, Bodvar och Gunnar, som bägge drunknat:


Ej med muntert mod en man bär


Sin son bort ur huset…


Det hade kommit ett fartyg från Norge med timmer. Bodvar var tillsammans med Egils gårdskarlar för att i flottar bärga timret upp till gården. Den här kvällen blev det hög flod och stark storm. Båten kantrade. Tillsammans med Bodvar var det sex man på båten. Alla kom i vattnet och drunknade. Dagen efter fann Egil sin sons lik på stranden. Nu ville Egil inte leva längre. Han stängde in sig i sin sovkammare och hade bestämt sig att dö där. Men hans dotter, Torgerd, kallades till gården. Hon lyckades, med list, att övertala Egil att skriva ett sorgekväde över sina drunknade söner.


Onsdagskvällen den 7:e september 1983 försvann vår son Olle i sin skolstad, Sundsvall. Vi vet inte vad som hänt honom. Det enda vi vet det är att det finns en vittnesuppgift om bråk, höga röster, smällar i bildörrar från gatuplanet intill det hus som kallas Gymnastikhuset, samt att någon, – en mansröst – ropat Aj, Aj…  Följande morgon tillvaratog elever vid Läroverket ett par glasögon, och som visade sig vara Olles. Senare, när jag efter fyra veckor började söka intill Gymnastikhuset, fann jag Olles cykelnyckel. Vi vet också att samtidigt med Olle befann sig på platsen en patrull från Sundsvallspolisen. Man sökte en kamrat till den inbrottstjuv som tidigare på kvällen begått inbrott i f. d. Flickskolan.


Jag skall inte argumentera. Jag noterar enbart vad som kan vara känt i ärendet – och återvänder till Egil Skallagrimson:


Ej med muntert mod en man bär sin son bort ur huset…


Jag har inte ens kunnat bära min son bort ur huset. Inte ens kunnat finna en grav för honom.


Ruben

Print This Post

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar