onsdag 4 september 2019

Ja, vi kan!

Jag tror att någonting av betydelse håller på att ske i media-debatten. Många nya – och skarpa – röster hörs t ex på YouTube och Facebook. Jag tror mig märka en betydligt tuffare ton när det gäller politik, samhällsfrågor, myndighetsutövning. En av de debattörer som med ny kraft ger sig in i debatten – nu på kanalen WakeUp SE – är Ole Dammegård, mannen som för några år sedan anvisade en annan lösning av ”Palme-mordet”. Dammegård frågar: Vad är det som händer? Vem är det som jävlas med oss? Andra som väcker liv i debatten – utifrån mitt begränsade perspektiv – är Henrik Jönsson, Lennart Matikainen, professorerna O. Arnstberg och Lars Bern, samt min favorit Juri Lina. Mina tankar och min erfarenhet präglas ju av vad som hänt sonen Olle. En onsdagskväll för 36 år sedan försvinner Olle. Vi anhöriga har sökt honom, i 17 år på det gamla seklet, på detta nya sekel i 19 år. Utan resultat. Och anklagat oss själva. Vad har vi gjort för fel? Men vi visste inte bättre. Hur korkade har vi varit? Vi vände oss till polisen. Och trodde! Vi trodde att polisen var en organisation som fungerade på samma sätt och med samma principer som t ex sjukvården. På samma sätt som sjukvården, ägde polisen vårt absoluta förtroende. Att sjukdom är en fiende som skall bekämpas med alla medel och på alla sätt. På samma sätt arbetar polisen i arbetet mot brottslighet. Trodde vi! Men fick lära oss annat:

Polisen löser de fall där svaret på något sätt fallit ut genom tips i tidningarna. Och vidare: Ett ärende som inte faller inom de förutsatta RUTINERNA, får vackert betrakta sig som omöjligt att lösa. I fallet Olle Högbom följde ärendet inga kända rutiner. Vi anhöriga föreslog att polisen skulle spana utanför de kända rutinerna. Någonstans måste ju svaret finnas. Olle kan ju inte ha upplösts i atomer. Vi uppvaktade alla tänkbara instanser inom polis - och rättsvård – och blev ständigt avvisade. Så småningom samlade vi själva uppgifter som kunnat vara gällande för Olle den aktuella kvällen. Han hade deltagit i en klassfest, där det – enligt polisen - ”supits nånting alldeles förskräckligt!” Det finns inga bevis för att Olle den aktuella kvällen varit anmärkningsvärt påverkad av alkohol, långt mindre ”berusad”. Vad som i övrigt är anmärkningsvärt är att Olle vid det aktuella tillfället var ensam. Vi förstår att han väntade på sin kamrat på en överenskommen plats, för att de skulle cykla hem tillsammans. Medan Olle väntade på sin kamrat, hör han bråk och buller och polissignaler längre ner på den aktuella gatan, Floragatan. Där opererar en polisstyrka på spaning efter en inbrottstjuv som flytt. Olle börjar att traska nerför gatan Här och härmed avslutas också våra uppslag. The rest is silent…. Hälsn. Ruben Print This Post

14 kommentarer:

  1. Ruben, jag har läst din historia och blev väldigt tagen. Så fruktansvärt hemskt. Jag kan nog inte ens vara i närheten att förstå vad du/ni gått, och går igenom. Jag önskar dig all styrka och hoppas att du en dag kommer få reda på vad som hände din son. All kärlek från Umeå. Med Vänliga Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. Hej, jag såg Nyhetsmorgon på tv 4 idag och blev berörd över din långa kamp efter svar efter din sons försvinnande. Jag hoppas du får svar. Styrkekram från Anne-Sofie sigvardsson

    SvaraRadera
  3. Hej Ruben

    Följer dokumentärserien var är Olle. Jag har tidigare sett någon artikel här och där genom åren men nu framträder Olle mer som en person genom familjen och vänner beskrivning om honom och inte bara ett fall och många människor, däribland jag kommer minnas honom och inte bara vad som kan ha hänt honom. Jag hoppas så innerligt att ni snart ska få ett svar vad som har hänt honom. Jag vill även lyfta vilken fantastisk far du verkar vara och kämpe för Olle och vilken fantastisk familj han har bakom sig. Många styrkekramar

    Nanna

    SvaraRadera
  4. Tolv poliser ute och ingen har sett nåt..

    SvaraRadera
  5. Älskade medmänniska, tack för din utelämnande verklighet tillsammans med Martin Ezpeleta. Jag känner en del av din sorg och jag har fällt tårar när jag lyssnat på din resa. Det har gett mig en bättre förståelse för människor i din situation. Jag önskar att du ska få svar. Jag vill också ha svar. Det är inte okej att en människa bara försvinner. Finns det något jag kan göra för dig?

    SvaraRadera
  6. Hej Ruben! Har följt fallet sen 80-talet och läst din bok besökt Sundsvall och floragatan med omnejd. Nu har jag självklart följt dokumentären av Martin på STORYTEL.Nu fattas bara namnen på de två poliser som omnämns i ljudboken. Om inte polisen förhör desa två om dom nu lever dvs. Så ställer jag gärna upp vid behov att driva igenom ett eget förhör om du inte skulle ha nåt emot det.
    Mvh stefan forsberg

    SvaraRadera
  7. Har lyssnat på dokumentären. Ruben är min hjälte! Otrolig människa..

    SvaraRadera
  8. Nån här som minns dessa poliser som ansågs gränslösa?

    SvaraRadera
  9. Otroligt att dom andra poliserna reagerar med förvåning nu om dom visste vilka två som dom jobbade med vid floragatan. Dom borde ha sagt nåt till ledningen redan då kan man tycka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tystnadskultur. Det råder samma kultur inom sjukvården och mest troligt även inom socialtjänsten.
      Det är ett stort problem och något som skulle behöva ventileras. Människor som arbetar i utsatta yrken måste så klart stötta varandra och vara lojala. Det är inte lätt att avgöra var gränsen går. När är det ok och rätt att hänga ut en kollega och klarar jag av att hantera konsekvenserna av det?

      Radera
  10. Jo du har säkert rätt. Men att nu låtsas reagera med förvåning är patetiskt. Det borde ju ha snackats en del emellan dom andra kollegorna som var inblandade i spaningarna vid floragatan /flickskolan

    SvaraRadera
  11. Hoppas av hela mitt hjärta att ni äntligen ska få svar på vad som hänt.

    SvaraRadera
  12. HERPES är en allvarlig och återkommande sjukdom som inte kan botas genom läkemedel eller injektioner av de amerikanska läkarna men det bästa sättet att ta itu med Herpes är genom att ta naturliga örter medicin för det, jag har läst om DR JAMES den stora herbalistläkaren som botade mig från herpes med hans kraftfulla örtmedicin. Jag kontaktade honom för att veta hur han kan hjälpa mig och han sa att jag aldrig skulle oroa mig för att han skulle hjälpa mig med de naturliga örterna! Efter två dagar efter att ha kontaktat honom berättade han att botemålet var klart och han skickade det till mig via UPS SPEED POST och det kom till mig efter 3 dagar! Jag använde medicinen som han instruerade mig (MÖRNING och kväll) och jag blev botad! Det är verkligen som en dröm men jag är så glad! för människor som lider av herpes och andra sjukdomar bör kontakta honom för sin örtmedicin eftersom jag är ett levande vittnesmål och jag botades av herpes och hans medicin är legitim. Jag skickade honom vad han begärde och han skickade mig sin medicin som jag tog i tre goda veckor och idag är jag här ute med negativt resultat. när jag gick på testet var jag så glad efter att ha gått igenom hans medicinering. du kan nå honom via VIA E-post drjamesherbalmix@gmail.com eller whatsappnummer: +2348152855846

    SvaraRadera