torsdag 8 december 2011

Jörgen

Jörgen
Jörgen blev känd för sin medverkan i  T V-serien FÖRNIMMELSE AV MORD, med Caroline  Giertz som programledare och organisatör.
Han deltog i den satsning som TV-teamet gjorde under september 2002 i Härnösand, Sundsvall och för att om möjligt klarlägga vad som hänt Olle. Teamet arbetade också med mordet i Kramfors, där en flicka, E  S, hittats  mördad, tillsammans med sin hund.
Jörgen agerade med ett oerhört engagemang.  Han upplevde i sin egen kropp vad som hänt Olle. Kände hårda batongslag.  Fick ont i bröstet. Blev illamående.  Han grät. Kräktes.
- -
( från ljudupptagning  )
Jag får en känsla utav, som han ger mig att det är runt 10-tiden någonstans alltså. Det kan vara runt 10, 11, någonstans där.  På kvällen.

För det är som jag säger att han blir slagen alltså med ett föremål helt enkelt va. Upprinnelsen är egentligen att han får ett slag och säger att det här ska jag anmäla ungefär och det är där allting börjar rädslan hos det här va. För han säger, jag har ju inte gjort nånting. Vad är det liksom, jag har ju inte gjort, vad är det jag har gjort, vad är det som är så farligt ungefär, vad är det som är så fel menar han på.

Alltså den bil jag ser som stannar är en polisbil. Det är vad jag ser. Det är vad han visar mig. Att det är någon som frågat hur det är med honom. --- Men det ställs också mycket frågor till honom. Hur han mår och var han är, var han bor och hela den här biten.

För det är precis som han pratar om att dom tror inte på vad jag säger. Det är precis som dom vill ha fram nånting annat ur honom. Dom tror inte på det, men han är på väg hem. --- Om det skulle vara nått med droger eller nånting annat.  Han får frågor liksom som gör att han… Och vad han är. Och först vill han inte tala om vad han heter, han vill inte utan vill bara åka hem.
För det är som jag säger att han blir slagen med ett föremål helt enkelt. Här på sidan, på någon sida av huvudet blir han slagen med ett föremål helt enkelt va. Upprinnelsen är egentligen att han får ett slag och säger att det här ska jag anmäla ungefär och det är där allting börjar, rädslan hos det här va. För han, han säger jag har ju inte gjort nånting. Vad är det liksom, jag har ju inte gjort, vad är det jag har gjort, vad är det som är så farligt ungefär, vad är det som är så fel menar han på.

( Jörgen håller Olles kort )
Jag får, jag får alltså, jag får en smärta över det här hela tiden, jag får en riktig smärta och så mår jag väldigt illa samtidigt när jag håller i det här va… Jag får den smärtan rakt över här, precis som att jag får en smäll eller nånting…

Det känns som han är jagad på ett eller annat sätt…

Jag hör också namnet Thomas…

Han vill hälsa till sin syster och säga, att jag tycker väldigt, väldigt mycket om henne och barnen, …

Jag kan säga att jag fått namnet Mikael också…

Det är precis som att jag blir mer och mer upptryckt i ett hörn känns det som… 

Det är som jag sa. Jag har hört namnet Björn här innan va. Men jag hör också namnet Peter…

Han ger mig också bokstaven M, gör han

Han är inte vid sina sinnes fulla bruk så han är, så han är inte med för fem öre  när han vaknar till va. Då är jag redan nerspydd helt enkelt. Så skulle jag vilja säga att det är.  Sen ser jag inga – han visar inga kännetecken i bilen. Det är därför känslan av att jag blir konfunderad att jag sett en polisbil. För han borde ge mig indikationer.  Så jag vet inte om han ger en polisbil, som en förklaring till något.

Kommentar:
Jag har vid tidigare genomläsning av Jörgens uppgifter skrivit:
Vad kan man säga? Vad kan man tro?
Ska Jörgens uppgifter falla under rubriken UR FABLERNAS VÄRLD?

Onekligen finns det uppgifter som tål att fundera över, t ex personnamnen.
Jörgen nämner inga andra namn än dessa fyra:  Björn, Peter, Thomas, Mikael. Tämligen vanliga mansnamn.

Det kan ju vara en smula märkligt att tre av dessa namn finns i den polisstyrka som deltog i spaningsuppdraget på Floragatan.
Varifrån hade Jörgen fått namnet Mikael?

Ruben



























Print This Post

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar